09913545658  (۹تا۱۸)۰۲۱۹۱۰۳۵۰۱۴

تفاوت هتل و بوم‌گردی

اسکان در هر نوع اقامتگاهی دریچه‌ای نو از تجربه‌های سفر را برای شما باز خواهد کرد. در اینجا به تفاوت اقامت در هتل با اقامتگاه بوم‌گردی پرداخته‌ایم تا شما برای انتخاب آنها راحت‌تر تصمیم بگیرید:

طراحی معماری

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان نماینده‌ای از ویژگی‌های منطقه مطابق معماری سنتی طراحی می‌شود. مثلا اقامتگاه‌های کویری خشتی و اقامتگاه‌های جنگلی اکثرا شبیه کلبه متمایز شده‌اند ولی هتل‌ها اکثر شبیه به هم هستند و به ندرت مطابق المان‌های سنتی آن شهر و منطقه ساخته می شوند.

دکوراسیون

در اقامتگاه‌های بومگردی تزیینات و دکوراسیون با بهره‌گیری از صنایع دستی، مصالح بومی و طبیعی و حتی لوازم قدیمی و تاریخی همان مکان انجام می شود که دکوراسیون هر اقامتگاه نمایشی از فرهنگ و آداب و رسوم بومی است و در نتیجه اقامتگاه‌های شمال با جنوب کشور تفاوت زیادی با هم دارند. قطعا هتل‌ها هم دکوراسیون متفاوتی برای خود انتخاب می‌کنند اما تنوع بسیار جزیی‌تر است. در هتل‌های زنجیره‌ای که معمولا همه به یک شکل هستند.

محل

هتل‌ها عموما در محیط شهری ساخته خواهند شد و یا در کنار مکان‌های توریستی. اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتر در طبیعت ساخته می‌شوند و یا در بافت‌های تاریخی و قدیمی شهرها مکان‌های سنتی در دسترس باشند.

ارتباطات

در هتل‌ها یا کلا  ارتباط خاصی بین مسافر و میزبان وجود ندارد و یا ارتباط‌ها از قبل هماهنگ شده هست. به طور مثال یک قرار کاری که می‌تواند برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها باشد. در اقامتگاه بوم‌گردی میزبان شما با صمیمیت با شما روبرو می‌شود و شما به عنوان میهمان آن خانواده آنجا هستید. یک جور اقامت در فضای جمعی و فرصت تبادل اطلاعات و تجربیات بیشتر است.

سرو غذا

در هتل‌ها اکثرا غذاهای مشخصی وجود دارد و می‌توانند با غذاهای بین المللی از شما پذیرایی کنند. در اقامتگاه‌های بومی با غذاهای محلی همان منطقه در ظروف سنتی از شما پذیرایی می‌شود تا بیشتر با فرهنگ آنجا آشنا شوید و کیفیت آنها شبیه غذاهای خانگی هست.

تجربه‌ی سفر

در هتل‌ها، حتی آنهایی که در مکان‌های توریستی ساخته شده اند فقط تجربه اقامت در یک جای مطلوب را خواهید داشت. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی توسط مدیر اقامتگاه یا به وسیله‌ی لیدر محلی که توسط میزبان معین می‌گردد شما را با فرهنگ، مکان‌های طبیعی و فرهنگ آن منطقه بیشتر آشنا می‌کنند.

مهمانِ هدف

اقامتگاه‌ها تمامی قدرت خود را برای گردشگران طبیعت و فرهنگ صرف می‌کنند اما هتل‌ها علاوه بر مسافر برای همایش‌ها و اجلاس و همچنین نشست‌های کاری مناسب هستند.

هزینه اجاره اقامتگاه

در هتل‌ها انواع و اقسام رقم‌های اجاره اتاق با توجه به امکاناتشان هست که تماما شفاف و منطقی قیمت‌گذاری شده‌اند. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی قیمت‌ها با توجه به نظارت سازمان گردشگری، شاهد سلیقه‌ای بدون قیمت‌ها و ظرفیت‌های اتاق‌ها هستیم به طوری که بعضا غیر منطقی هستند. البته اقامتگاه‌هایی حرفه‌ای، تمامی قیمت‌ها و اتاق‌ها شفاف و منطقی هستند. در هتل اقامت شبی حساب می‌شود ولی در اقامتگاه‌ها استاندارد نفری محسوب می‌شود.

امکانات

در اقامتگاه‌ها مسافران باید بدانند وارد یک محیط روستایی یا سنتی شده‌اند و نباید امکاناتی که در یک هتل وجود دارد را در تصور داشته باشند. اکثر سرویس‌های بهداشتی به صورت مشترک است. سرویس‌های گرمایشی یا سرمایشی در اقامتگاه بوم‌گردی اکثرا سعی بر سنتی بودنشان است. طبیعی است که در جنوب کشور باید از سیستم‌های گازی استفاده کرد اما در شمال و جاهای کویری معمولا از کرسی برای گرمایش استفاده می‌کنند. در هتل‌ها سرویس‌های بهداشتی خصوصی و ازآخرین امکانات سرمایشی و گرمایشی بهره‌مند هستند.

محیط زیست

از بزرگترین اهداف اقامتگاه بوم‌گردی گردشگری مسولانه جهت حفظ محیط زیست است.

نوع ساختمان

ساختمان هتل‌ها معمولا بر اساس مکان ساخت و کیفیت (تعداد ستاره) با طرحی مدرن طراحی و با متد ساخت جدید ساخته می‌شوند و اقامتگاه های بومگردی غالبا بنای قدیمی و آبا و اجدادی خانواده‌ای هستند که برای میزبانی بازسازی و بهسازی شده‌اند.