09913545658  (۹تا۱۸)۰۲۱۹۱۰۳۵۰۱۴

اکوتوریسم(بوم‌گردی)

اکوتوریسم (سفر بومگردی) سبکی از سفر در صنعت توریسم است که «سفر مسئولانه به طبیعت و بافت ارزشمند سنتی» لقب گرفته است. شعار یک سفر اکوتوریسمی این است که در طبیعت چیزی جز ردپا جای نگذارید و  جز عکس به یادگار برندارید.اگر قرار باشد بیش از یکبار به مکانی بکر سفر کنیم یا از جامعه محلی دیدن کنیم بهتر است کمترین اثر را در منطقه از خود به جای بگذاریم تا در موقعیت‌های بعد نیز منطقه را به همان شکل گذشته ببینیم.اقامت در خانه‌های بومگردی بخشی از وظایف یک مسافر اکوتوریسمی است تا از این طریق به اقتصاد جامعه محلی و مهاجرت معکوس کمک کند.

مرامنامه اکوتوریسم:

سفر به خانه بومگردی:

خیلی از افراد بعد از تجربه‌های تکراری سفر به مناطقی مشخص در شهرها، به دنبال کشف مناطق جدید و کسب تجربه‌های خاص در سفرهاشون هستند. این افراد نسبت به تغییرات و شرایط مختلف در سفر انعطاف پذیرند و کسب تجربه منحصر به فرد برای آنها از شرایط ایده آل اقامتگاه مهم تر است. اگر کمی سفر را راحت تر برگزار کنید و به اقامتگاه‌های بوم‌گردی سفر کنید قطعا لذت ها و شرایطی را تجربه خواهید کرد که در مکان دیگری این فرصت دست نخواهد داد. به عنوان مثال بازدید از طبیعت بکر، خوردن غذاهای محلی ، حضور کنار عشایر مناطق مختلف، پخت نان محلی به دست گردشگر و بسیاری از تجربه های منحصر به فرد دیگر...

جامعه محلی با تجربه زندگی در روستا، بافت سنتی و همچنین با آموزش و کسب مهارت‌های لازم در حوزه گردشگری می توانند گشت‌های بوم‌گردی را مدیریت نمایند. همچنان که در حال حاضر بسیاری از مدیران خانه‌های بوم‌گردی این فعالیت را انجام می دهند. از دیگر نکات متمایز اقامتگاه‌های بوم‌گردی با دیگر اقامتگاه‌ها، مرکز تبادل فرهنگ محلی با گردشگران است.

اسکان دراقامتگاه‌های بوم‌گردی فراتر از اقامت  صرف و استراحت است و تجربه‌های خاص آن بخش جذابی از سفر بوم‌گردی می‌باشد. در تورهای خاطرات زیبا تلاش شده اقامتگاه بوم‌گردی دریچه‌ی تعامل با جامعه محلی باشد. پکیج سفرهای خاطرات زیبا با همفکری افراد مجرب محلی و مدیران اقامتگاه‌ها تنظیم شده است که به کمک راه بلد محلی زیبایی‌ها و جذابیت‌های پیرامون اقامتگاه، همراه با تجربه محلی و دانش بومی ارائه می‌گردند.

مدت‌هاست که تورهای گردشگری توسط سازمان‌های مختلف در حال اجرا هستند ولی بخش قابل توجهی از گردشگران داخلی به دلایل مختلف تا به حال از تورهای رایج در جامعه گردشگری استفاده نکرده‌اند و سفر با خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی را ترجیح می‌دهند. ما به دنبال ارتقا و تسهیل سفرهایی هستیم  که جهت رفاه حال گردشگران با ماشین‌های شخصی خودشان و در راستای ارزش‌های اکوتوریسم در گروه‌های کوچک خانوادگی و یا دوستانه انجام بشود.

اگر بعد خواندن این مطالب تصمیم گرفتین حداقل برای یکبار سبک سفر خود را تغیییر داده و به بومگردی‌ها سفر کنید، بهتر است به چند نکته توجه فرمایید:

- بوم گردی‌ها خانه‌های روستایی یا سنتی در شهر‌ها هستند و دارای چند اتاق کنار هم جهت اجاره هستند که هر اتاق مخصوص یک خانواده در نظر گرفته می‌شود.

- در خانه‌های بوم‌گردی به علت قرار گرفتن در دل جامعه محلی بهتر است به پوشش و رفتار اجتماعی درخور فرهنگ منطقه نیز توجه داشته باشیم.

- اگر تمایل دارید حتما سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی در هر اتاق باشد عموما اقامتگاه‌های بوم‌گردی گزینه مناسبی نیستند؛ عموما سرویس بهداشتی و حمام در حیاط قراردارد و به صورت مشترک استفاده می‌شود (به علت اساس وجود خانه های بومگردی که همان حفظ شرایط سنتی منطقه است). البته اقامتگاه‌های بوم‌گردی که اتاق‌هایی با سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی دارند، وجود دارد.

- بومگردی‌ها اکثرا کف خواب با تشک و پتو هستند و ،تعداد اندکی از اقامتگاه های بومگردی تخت خواب دارند.کم تر اقامتگاه بوم‌گردی است که دارای تخت خواب باشد.

- بیشتر بوم‌گردی‌ها فاقد فضای اختصاصی پارکینگ هستند.

- به لحاظ کیفیت نیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی همانند هتل‌ها از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند.

هر سفر یک تجربه و هر تجربه یک رشد